Охорона лісів від незаконних рубок 2025 рік
За 3 місяці 2025 року виявлено 1,1 тис. випадків незаконних рубок обсягом 11,4 тис. м куб. Сума заподіяної шкоди склала 268,6 млн грн, сплачено добровільно лише 2,0 млн грн. або 0,8 % від заподіяної шкоди.
Найбільші обсяги незаконних рубок виявлені у лісах наступних областей: Житомирська – 2,8 тис. м куб. (24,4% від загального обсягу по Держлісагентству), Дніпропетровська – 2,1 тис. м куб. (18,9 %), Харківська – 6,8 тис. м куб. (16,0 %).
Охорона лісів від незаконних рубок 2024 рік
Відповідно до статті 86 Лісового кодексу України забезпечення здійснення охорони і захисту лісів покладається на державну лісову охорону, яка діє у складі Держлісагентства, та лісову охорону інших постійних лісокористувачів та власників лісів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.2022 №1003 «Деякі питання реформування управління лісової галузі» утворені міжрегіональні управління лісового та мисливського господарства.
Згідно із Положенням про міжрегіональні управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України, затвердженого наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 29.09.2022 № 404, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.10.2022 за № 1231/38567, міжрегіональні управління підпорядковуються Держлісагентству та є його територіальними органами.
Основними завданнями міжрегіональних управлінь є реалізація повноважень Держлісагентства у сфері лісового та мисливського господарства на території декількох адміністративно-територіальних одиниць, визначених Держлісагентством.
Реформа забезпечує чітке розмежування функцій охорони лісів таким чином, що міжрегіональні управління зосереджуються на контролюючих та наглядових функціях, тоді як оперативне управління та господарська діяльність поширюється на новостворене державне підприємство «Ліси України».
Такий підхід дозволяє уникнути конфлікту інтересів між контролючими та господарськими функціями, забезпечуючи більшу прозорість та ефективніше управління лісовими ресурсами. Міжрегіональні управління здійснюють нагляд за дотриманням законодавства у сфері лісового та мисливського господарства, тоді як постійні лісокористувачі мають право на безпосереднє ведення лісового господарства, включаючи охорону, захист, використання та відтворення лісів. Це сприяє підвищенню ефективності управління лісовою галуззю, забезпечує сталий розвиток лісових ресурсів та посилює контроль за їх використанням.
З метою організації дієвих заходів щодо охорони і захисту лісів, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 612 «Про затвердження Порядку організації охорони і захисту лісів», керівникам міжрегіональних управлінь лісового та мисливського господарства та підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління в межах компетенції доручено здійснювати патрулювання лісів із залученням (за згодою) представників територіальних органів Національної поліції України, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та громадських інспекторів з охорони довкілля. В лісах Держлісагентства функціонує більше 700 постійно діючих мобільних рейдових груп в складі близько 2,8 тис. осіб, з яких 2,4 тис. становить державна лісова охорона.
Також до роботи мобільних рейдових груп залучено 293 працівники поліції та 78 інших осіб, зокрема громадських інспекторів з охорони довкілля, членів природоохоронних громадських організацій, представників органів самоорганізації населення тощо. У 2024 році проведено понад 20,5 тис. рейдів, складено 4,2 тис. адмінпротоколів на загальну суму 2,4 млн грн адмінштрафів, зокрема за ст. 65 КУпАП (незаконна порубка) – 1,9 тис. адмінпротоколів на суму 1,0 млн грн адмінштрафів. У лісопорушників вилучено 0,5 тис. м куб. незаконно добутої деревини. Протягом 2024 року вилучено у визначеному законодавством порядку 21 транспортний засіб, 14 одиниць знарядь правопорушення.
Також відповідна рейдова робота проводиться і на рівні лісництв – лісничими, помічниками лісничих, майстрами лісу та за участю інших штатних осіб.
Загалом, у рамках адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 241 КУпАП, працівниками державної лісової охорони складено 4,6 тис. адміністративних протоколів. Загальна сума адміністративних штрафів склала 2,6 млн грн, з яких добровільно було оплачено 2,5 млн грн, що становить 97% від загальної суми, зокрема за ст. 65 КУпАП складено 2,2 тис. адмінпротоколів на суму 1,1 млн грн адмінштрафів, з них добровільно оплачено 1,07 млн грн, що становить 97% від загальної кількості.
Загалом протягом 2024 року виявлено 4,6 тис. випадків незаконних рубок обсягом куб.4,3 тис. кубічних метрів. Сума заподіяної шкоди склала 817 млн грн, сплачено добровільно та стягнуто судами лише 13,1 млн грн або 1,6% від заподіяної шкоди.
Найбільші обсяги незаконних рубок виявлені у лісах наступних областей: Житомирська – 8,0 тис. м куб. (23,3% від загального обсягу по Держлісагентству), Харківська – 6,8 тис. м куб. (19,9 %), Дніпропетровська – 4,2 тис. м куб. (12,2%) Донецька – 2,9 тис. м куб. (8,4 %), Закарпатська – 2,6 тис. м куб. (7,8 %).
Боротьба з лісопорушниками не може бути ефективною без допомоги природоохоронних, правоохоронних та судових органів, оскільки наявність навіть незначних обсягів незаконних рубок нівелюють довіру суспільства до галузі та породжують негативну думку населення та громадськості про негативний стан справ у лісовому господарстві.
Попри позитивні результати у сфері адміністративної відповідальності, кримінальні правопорушення в лісовому господарстві залишаються на низькому рівні вирішення. Це пов’язано з відсутністю у державної лісової охорони повноважень щодо проведення розслідувань кримінальних правопорушень. Згідно з чинним законодавством, це питання перебуває в компетенції правоохоронних органів, таких як поліція та прокуратура. Однак, навіть при передачі справ до правоохоронців, результативність розслідувань залишається невисокою.
За 2024 рік працівниками державної лісової охорони до правоохоронних органів передано 2666 справ за фактами скоєння незаконних рубок (зокрема до органів досудового розслідування – 2626 справ, прокуратури – 19 та суду – 21) на суму шкоди 804 млн грн (98,4% від заподіяної шкоди). В цілому протягом 2024 року судові рішення отримані на 97 справ на суму 14,2 млн гривень (1,6% від завданої шкоди).
Оскільки лісопорушення зазвичай пов’язані з великими економічними інтересами, виникає потреба у посиленні кримінальної відповідальності для осіб, які займаються незаконною заготівлею деревини. Такі дії часто спричиняють значні збитки, що вимагає належного покарання на рівні кримінального права. Однак відсутність прямого впливу Держлісагентства на кримінальні розслідування обмежує ефективність цієї боротьби.
Охорона лісів від незаконних рубок 2023 рік
Одна із найбільш гострих проблем, яка є в лісовій галузі – незаконні рубки. Відповідно до статті 86 Лісового кодексу України забезпечення здійснення охорони і захисту лісів покладається на державну лісову охорону, яка діє у складі Держлісагентства, та лісову охорону інших постійних лісокористувачів і власників лісів.Повноваження посадових осіб державної лісової охорони визначені в статті 91 Лісового кодексу України та Положенням про ДЛО.
Основне завдання щодо забезпечення належної охорони лісів покладено на майстрів лісу та мобільні рейдові групи з охорони лісів, які створені в кожному підприємстві, установі і організації, що належать до сфери управління Держлісагентства, маршрути патрулювання планують в залежності від надходження оперативної інформації про загрози виникнення лісових пожеж, крадіжок лісопродукції, незаконних порубок тощо.
За 2023 рік проведено 31,2 тис. рейдів, складено 3,4 тис. адмінпротоколів на загальну суму 1,8 млн. грн адмінштрафів, зокрема за ст. 65 КУпАП (незаконна порубка) – 1,9 тис. адмінпротоколів (57 %) на суму 1,0 млн. грн адмінштрафів. У лісопорушників вилучено 0,9 тис. куб. м незаконно добутої деревини.
Протягом 2023 року вилучено у визначеному законодавством порядку 25 транспортних засобів, 30 одиниць знарядь правопорушень.
Також відповідна рейдова робота проводиться і на рівні лісництв – лісничими, помічниками лісничих, майстрами лісу та за участю інших штатних осіб.
Причини та умови, які зумовлюють виникнення лісопорушень, незмінні:
- соціальні – низький рівень соціально-економічного розвитку сільських регіонів (високий рівень безробіття серед населення, яке здійснює заготівлю дров’яної деревини для задоволення життєво необхідних потреб, низькі заробітні плати, низька інвестиційна активність тощо);
- економічні – отримання швидкої вигоди окремими громадянами або організованими групами, що здійснюють заготівлю крупномірних та цінних сортиментів деревини для переробки або комерційного продажу.
Головним споживачем такої деревини є лісопильні об’єкти (пилорами), що діють за межами чинного законодавства. Циклічний характер випадків скоєння незаконних рубок нерозривно пов'язаний з піднесенням або спадами рівнів економічної активності в Україні.
Загалом протягом 2023 року виявлено 4,4 тис. випадків незаконних рубок обсягом 28,5 тис. куб. м. Сума заподіяної шкоди склала 579,8 млн. грн., сплачено добровільно та стягнуто судами лише 14,4 млн. грн. або 2,5% від заподіяної шкоди.
Найбільші обсяги незаконних рубок виявлені у лісах таких областей як: Харківська – 7,0 тис. куб. м (25,5 % від загального обсягу по Держлісагентству), Житомирська – 3,8 тис. куб. м (13,5%), Львівська – 2,9 тис. куб. м (10%), Дніпропетровська – 2,7 тис. куб. м (9,5%).
Охорона лісів від незаконних рубок 2022
Обсяг незаконних рубок у 2022 році склав 20,6 тис. куб. м, що становить 80 % від обсягу за аналогічний період 2021 року (25,8 тис. куб. м), загальною кількістю – 3406 випадків.
Найбільші обсяги незаконних рубок виявлені у лісах підприємств Дніпропетровського облуправління – 6840 куб. м (33,2 % від загального обсягу по Держлісагентству), Харківського – 3496 куб. м (17,0 %), Закарпатського – 2343 куб. м (11,4 %), Київського обласного та по м. Києву – 1856 куб. м (9,0 %).
Частка незаконних рубок за 2022 рік, які скоєні невиявленими лісопорушниками, склала 15,8 тис. куб. м (76,6 % від загальної маси), – всього 883 випадки, зокрема найбільші обсяги виявлені у лісах підприємств Дніпропетровського облуправління – 6550 куб. м (41,6 % від загального обсягу скоєних невиявленими лісопорушниками по Держлісагентству), Харківського – 3055 куб. м (19,4 %), Закарпатського – 1532 куб. м (9,7 %), Київського обласного та по м. Києву – 1550 куб. м (9,8 %).
Заподіяна шкода за 2022 рік склала 186,7 млн грн, що становить 87 % від обсягу за аналогічний період 2021 року (213,7 млн грн), відшкодовано – 9,2 млн гривень.
Разом з тим, у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України відсутня інформація з частини тимчасово окупованих територій, зокрема Запорізької, Луганської, Миколаївської, Донецької, Херсонської областей та АР Крим.
Причини виникнення незаконних рубок:
- соціальна – низький рівень соціально-економічного розвитку сільських регіонів (високий рівень безробіття серед населення, низькі заробітні плати, низька інвестиційна активність тощо) шалений попит на дрова призвів до того, що їхньою незаконною торгівлею почали займатися злочинні угрупування;
- економічна – отримання швидкої вигоди окремими громадянами або організованими групами, що здійснюють заготівлю крупномірних та цінних сортиментів деревини для переробки або комерційного продажу. Головним споживачем такої деревини є лісопильні об’єкти (пилорами), що діють за межами чинного законодавства;
- внаслідок настання збройної агресії російської федерації з 24 лютого 2022 року значні території лісів Держлісагентства були та залишаються тимчасово окупованими (Житомирська, Київська, Чернігівська, Сумська, Харківська, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Донецька, Херсонська області та АР Крим). На цих територіях виявлені численні порушення лісового законодавства в тому числі незаконні рубки, водночас тимчасова окупація територій та їх забруднення вибухонебезпечними предметами, а також обстріли, що відбуваються в прикордонних районах не дають можливості для виявлення всіх фактів знищення лісів, також є повідомлення про незаконні рубки, що здійснюються на тимчасово окупованих територіях, загальна їх кількість буде тільки зростати;
-у значній мірі поширенню незаконних рубок у південних і східних регіонах України сприяє відсутність бюджетного фінансування для утримання працівників державної лісової охорони, що спонукає їх до звільнення з роботи за власним бажанням, внаслідок цього значні площі лісів залишаються без нагляду.