• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Необхідність змін до лісового законодавства України у зв'язку з євроінтеграційними процесами обговорили учасники Всеукраїнського круглого столу на тему «Стан лісового і мисливського законодавства України та необхідність його адаптації до директив ЄС з врахуванням сучасних вимог»
опубліковано 15 серпня 2024 року о 12:13


У кінці 2023 року розпочався переговорний процес про вступ України до ЄС. У травні 2024 року проведена роз’яснювальна зустріч Європейської Комісії та України щодо здійснення офіційного скринінгу в рамках переговорного розділу 27 «Довкілля та зміни клімату», який включає в себе підрозділ\сферу 03.30.60 Forests and forestry. Фактично це початок роботи щодо вступу до ЄС у рамках довкіллєвого треку.

До цієї зустріч українська сторона підготувала понад 300 уточнювальних питань до європейських експертів.

Наступний етап – двосторонні зустрічі, де Україна представить своє бачення подальшого євроінтеграційного руху у довкіллєвій сфері.

Актуальність змін до лісового законодавства обумовлена кількома ключовими факторами.

По-перше, це євроінтеграційні процеси, які вимагають від України гармонізації свого законодавства з європейськими нормами.

По-друге, лісові ресурси є надзвичайно важливими для України, і їхній стан безпосередньо впливає на екологічну безпеку та економічну стабільність країни. Ліси забезпечують регуляцію клімату, захист водних ресурсів, збереження ґрунтів та є місцем проживання багатьох видів рослин і тварин. Проте, нинішнє законодавство не завжди дозволяє ефективно управляти цими ресурсами, що призводить до їхнього виснаження та деградації.

Однією з головних проблем українського лісового законодавства є його недосконалість. Чинні норми часто не враховують сучасних викликів, таких як зміни клімату, глобальні екологічні проблеми та необхідність сталого розвитку.

Для того, щоб відповідати європейським стандартам, Україні варто інтегрувати європейські норми та стандарти до українського законодавства. Для цього необхідно розробити нові нормативно-правові акти або внести зміни до чинних, щоб вони відповідали європейським вимогам.

Зокрема, потребують внесення змін норми щодо:

  • підтримки наближеного до природи лісівництва;
  • використання селекційного садивного матеріалу, підтримки популяційного насінництва,
  • використання методів комбінованого відновлення лісів;
  • розширення застосування вибіркових та поступових рубок;
  • оперативного проведення санітарних рубок до масового заселення дерев стовбуровими шкідниками або ураження хворобами тощо.

Потребує також вдосконалення системи обліку та моніторингу стану лісів. Важливо, щоб дані про стан лісів були доступними, актуальними та точними. Це дозволить ефективніше планувати заходи з охорони та відновлення лісів, а також забезпечить прозорість у використанні лісових ресурсів.

Окрім того, в Україні досі немає документу лісової політики як Закону України, який би визначав стратегічне бачення держави щодо основоположних, пов’язаних з лісом питань, зокрема, розподілу власності на ліси, ролі держави у збалансованому лісоуправлінні, напрямків та цілей розвитку лісового господарства як на національному, так і на регіональному рівнях.

Разом з тим, найбільшим викликом для лісового господарства на даний час серед усіх інших є війна. Масове знищення довкілля, в тому числі лісів на територіях, де ведуться (велися) бойові дії, забруднення лісів вибухонебезпечними предметами, масштабні лісові пожежі, спричиненні війною, тощо.

Прикладом успішних реформ у сфері лісового господарства є досвід Польщі, Чехії, Словаччини, Румунії, країн Балтії та інших країн Центральної та Східної Європи, які вже адаптували свої законодавства до європейських стандартів.

Ці приклади можуть бути використані як модель для України, адже наші країни мають схожі екологічні та економічні умови.

Результати реформи лісового законодавства та його адаптації до європейських стандартів забезпечить:

  • збереження лісових ресурсів та біорізноманіття;
  • запровадження принципів наближеного до природи лісівництва;
  • покращиться управління лісами, що дозволить більш ефективно використовувати їх економічний потенціал, збільшити обсяги легальної заготівлі деревини, забезпечити розвиток лісової промисловості та створення нових робочих місць;
  • покращення екологічного стану країни - буде покращено якість водних ресурсів, зменшено ризики ерозії ґрунтів та стабілізовано кліматичні умови;
  • розвиток туризму та рекреації в лісових районах, що має велике значення для економіки регіонів.

У довгостроковій перспективі реформа лісового законодавства сприятиме зміцненню співпраці з Європейським Союзом у природоохоронній сфері. Це відкриє нові можливості для залучення інвестицій, участі в міжнародних екологічних програмах та розвитку національної системи охорони природи.

Адаптація лісового законодавства України до європейських стандартів є невідкладним завданням. Впровадження цих змін дозволить не лише зберегти наші ліси, але й забезпечити сталий розвиток лісової галузі, підвищити екологічну безпеку та зміцнити позиції України на міжнародній арені.

Це завдання вимагає зусиль з боку держави, громадянського суспільства та міжнародних партнерів. Важливо, щоб ці реформи були здійснені в інтересах майбутніх поколінь, забезпечуючи збереження природних ресурсів і створення умов для сталого розвитку нашої країни.



Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux