Заступник Голови Держлісагентства з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Валентин Бачурний долучився до підведення підсумків за результатами переходу на біржову торгівлю та обговорення подальших кроків в рамках роботи круглого столу за участю представників лісової галузі, деревообробного бізнесу, ліцензованих товарних бірж та громадських організацій.
«Думаю, що не буде перебільшенням зазначити, що запровадження продажу необробленої деревини на організованих товарних ринках в значній мірі залежало від позиції Держлісагентства. І саме Держлісагентство ініціювало внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2021 № 1433 щодо включення до Переліку видів продукції, торгівля якими здійснюється виключно на організованих товарних ринках деревини», - звернувся до учасників заходу Валентин Бачурний.
У своїй доповіді акцентував увагу на результатах впровадження реформи організованих товарних ринків для ринку деревини, серед яких:
✅ 100% лісоматеріалів підприємств, які належать до сфери управління Держлісагентства, реалізуються виключно на товарних біржах (за виключенням постачання деревини для потреб оборони, соціальній сфері та населенню);
✅ Продаж деревини шляхом проведення електронних аукціонів на товарних біржах значно знизив корупційні ризики під час її продажу та скоротив незаконний обіг деревини;
✅ Завдячуючи постійному контролю з боку товарних бірж та механізму санкцій, вдалося досягнути 90 відсоткового виконання договорів купівлі-продажу.
Окрім того, завдяки впровадженням реформ на товарних ринках, не зважаючи на війну, лісова галузь за період 2020-2023 років демонструє зростання ключових виробничих показників.
Так, вже у 2021 мирному році надходження від реалізації необробленої деревини зросли на 6,9 млрд грн. У 2022 році ріст склав біля 1 млрд грн та у 2023 році – 1,6 млрд грн.
В той же час, ми бачимо, що обсяги реалізації необробленої деревини в натуральному виразі скоротились у 2021 році на понад 200 тис кбм, у 2022 році на 1,8 млн кбм. У 2023 році відновилось зростання на 1,1 млн кбм і в поточному році поки спостерігається зростання.
Вартість знеособлено кубометра реалізованої деревини зросла з 850 грн у 2020 році до 1412 грн у 2021, або на 66 %. У 2022 році вона досягла 1740 грн за 1 кбм, а у 2023 році становила 1720 грн. Стабільні показники двох останніх років спростовують твердження окремих представників бізнесу, що на ринку відбувається постійний ріст цін. В свою чергу, ріст 2021 року засвідчує, що до запровадження біржової торгівлі на ринку були сформовані невідповідні ринку ціни. Повернення до прямих договорів призведе до падіння ціни та надходжень.
За рахунок збільшення реалізаційної вартості деревини під час проведення торгів, отримано 5,1 млрд грн додаткових надходжень. Найбільше у 2021 році – 2,1 млрд грн.
За 2021 рік сплачено до бюджету податків та обов’язкових платежів на 2 млрд 156 млн більше ніж попереднього року. Завдячуючи ринковому ціноутворенню, вдалося забезпечити ріст обсягів реалізації та відповідно збільшити обсяги платежів до бюджету країни.
Окрім того, відповідно до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів від 4 березня 2023 р. № 220, Держлісагентство розробляє та оприлюднює графіки основних торгів, які на вимогу бізнесу оприлюднюються за місяць до дати першого аукціону. Також, в межах цієї програми, на сайті Держлісагентства щомісячно оприлюднюється Звіт за результатами моніторингу реалізації лісоматеріалів на аукціонних торгах.
З метою систематизації діяльності державних лісогосподарських підприємств з організації продажу деревини, враховуючи практику торгів, ситуацію, що складається на певних ринках та пропозиції деревообробного бізнесу, Держлісагентство розробляє на направляє для використання в роботі підвідомчим підприємствам Рекомендації щодо формування лотів та підготовки до аукціонних торгів. Остання редакція була підготовлена та надіслана 21.05.2024.
«Пропонуємо на наступний рік розглянути таку черговість проведення біржових торгів: наприкінці поточного року передбачити продаж частини ресурсу наступного року через укладання довгострокових договорів (термін постачання 6/12 місяців) та основну частину ресурсу – через укладання середньострокових договорів (термін постачання 3 місяці). Невелику частину ресурсу, який виникає від нереалізованих обсягів та заготівлі додаткових обсягів лісоматеріалів протягом поточного кварталу – через короткострокові договори (термін постачання 1 місяць)», - подальшим баченням розвитку біржової торгівлі поділився Валентин Бачурний.
Окремий блок дискусії присвячено Законопроекту «Про ринок деревини», який готується до другого читання у Верховній Раді України. Держлісагентство надало робочій групі свої пропозиції до нього, в тому числі щодо наділення Держлісагентства повноваженнями Регулятора на ринку деревини в частині:
- визначення вимог до товарних бірж, які організовують біржові торги на ринку деревини, щодо доступу до Єдиної державної системи електронного обліку деревини;
- погодження внутрішніх документів товарної біржі (регламент, порядок, положення), що встановлюють порядок організації та проведення біржових торгів лісоматеріалами;
- здійснення моніторингу внутрішнього споживання лісоматеріалів та ринку лісоматеріалів;
- затвердження положення про розгляд звернень споживачів щодо дій учасників ринку деревини та врегулювання спорів;
- визначення порядку розслідування зловживань на ринку;
- розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку деревини;
- прийняття рішень про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень;
- прийняття рішень про направлення до правоохоронних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства».